fredag 4. februar 2011

700 julepakker til barn i Durdenovac.



Jeg lovte i min blogg i går å legge ut en serie nyheter dag for dag fremover. Og når en lover noe, er det best å holde ord.
I det vi reiste hjem til Norge før jul, kom en stor trailer fullastet med julegaver fra Irland. Av disse fikk vi ca. 700 pakker til å dele ut i Durdenovac.
Stevo og Katarina hadde satt sammen et flott program sammen med de unge de har piano og gitar-timer med, og Dado fra menigheten i Orahovica, hadde øvd inn et program med de unge fra menigheten der.
I et samarbeid med det lokale sosialkontoret, hadde vi invitert 700 fattige barn med foreldre til julefest. Selv om kinosalen er stor, rommer den "bare" 350 personer, så vi måtte ha to samlinger etter hverandre for at alle skulle få være med. Jeg har sett video av festene, og det er bare helt fantastisk og rørende å se kinosalen stappfull to ganger med glade barn og foreldre. Fra den lokale gruppen av krigsveteraner stilte lederen, Zelko Bracun og sekretæren Tanja, opp og ledet programmet, mens Stevo formidlet julens budskap.
I tillegg til dette, besøkte de også et senter for utviklingshemmede barn i byen, og som om ikke det var nok, fyltes også kinosalen i Orahovica med barn som fikk delta i juleprogrammet og få sine julepakker.
Totalt ble det delt ut 1000 julepakker, og for de fleste ble nok dette den eneste julepakken de fikk.
Da jeg var ung lære jeg et lite ordtak: Den største gleden du kan ha det er å gjøre andre glad. Og Jesus sa det slik: "Det du har gjort mot en av disse mine minste, det har du gjort mot meg."
Slik var hele menigheten med og bragte lys og glede inn i en tung og grå hverdag for såvel barna som foreldrene. Samtidig fikk vi som menighet møte mange som ellers ikke har kontakt med menigheten. Menighetsarbeide er langsiktig arbeide. Og en må alltid så før en kan høste.
Jeg er stolt over våre flotte medarbeidere og menigheten. Tusen takk skal de ha for kjempemessig innsats.
Bildene: 1: Katarina sammen med noen av sine piano-elever som deltok med program.
2: Kinosalen fullsatt to ganger. Fantastisk syn !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar